Italia 2023

10 juni 2023 - Heerlen, Nederland

Na de Corona jaren en tussendoor nog ff wat anders stond in 2023 weer Bella Italia op het menu.

In tegenstelling tot de 7 of 8 voorafgaande vakanties naar Italië hebben we op de heenweg een tussenstop van  2 dagen gemaakt rond Colmar (F) en voordat we huiswaarts gingen maakten we een 3 daagse stop in Zwitserland. En dat is ons zeer goed bevallen, mede omdat we alle tijd hebben.

De foto's van die 2 landen zie je hier.

Maar Italië is en blijft het hoofddoel.

Ons menu bestond uit: Kastelen, Dorpjes, Steden en Necroplissen.

Over dit laatste is een site waarop meer info over deze mooie en aparte bezienswaardigheid. www.necro-italia.jouwweb.nl

Start in Italia is in Bergamo van waaruit we de volgende kastelen hebben bezocht:

de Pagazzano, de Padernello, Rocca Sforzesca en Castello di Cavernago.

Italia Castello

Onderweg naar de volgende overnachting in Parma verkenden we:

Castello & Borgo Grazzano (zeldzaam mooi) Castel d Arquto en Castello & Borgo Vigoleno

Italia Borgo

Rocca Sanvitale, Castello Torrechiano en Rochetta Mattei zijn bezocht op weg naar Florence.

Italia Rochetta

1 dag besteden we aan Firenze met de mooie bouwwerken. Wil je ze van binnen bekijken dan heb je meer dan een dag nodig want de wachtrijen zijn altijd lang.

Italia Firenze

Op doorreis zoeken we tevergeefs naar de Calanchi (blijkt inmiddels begroeid te zijn) en bezoeken we het verlaten Toiano en rijden via Voltera naar Piombino waar vanuit we naar de necropolis gaan. Info op de website zoals hierboven genoemd.

In de Toscane is er buiten de mooie natuur zoals de Orcia vallei ook een groot aantal heet waterbaden te bezoeken. In het verleden hebben we er al diverse bezocht, dit jaar was Bagno di Petrolo en Bagno San Filippo aan de beurt. vooral deze laatste is zeer indrukwekkend.

Italia Bagno

La Scarzuola moet je gezien hebben, helaas alleen op zondag te bezoeken.

Italia La Scarzuola

In het verleden waren we al eens in Orvieto geweest maar toen hadden we nog geen weet van Pozzo San Patrizio

Italia Orvieto

Sorano staat niet op de lijst van lands mooiste dorpen maar hoort daar naar onze mening wel op te staan. Het dorp wat verderop, Sovana, staat er wel op maar stelt niets voor. Wel is dit laatste dorp het uitgangpunt voor mooie wandelingen door de via Cave en de diverse necropolissen. zie hiervoor www.necro-italia.jouwweb.nl

Italia Sorano

Wellicht heb je op www.italiyos.jouwweb.nl al eens een kijkje genomen en is je opgevallen dat Bagnoregio een schitterend bergdorpje is.

We zijn er enkele jaren geleden geweest maar wisten toen nog niet dat  niet ver daar vandaan ook Borgo Fantasma een bezoek meer dan waard is.

Ook dit bergdorpje is deels door stormen verwoest maar onder de grond zijn nog steeds de wijnkelders en andere vertrekken te bewonderen.

Italia Borgo Fantasma

De volgende 9 dagen hebben we een hotel in Viterbo gereserveerd om vandaar uit de vele mooie necropolissen te gaan bekijken.

Sutri is er 1 van, maar buiten de necro is hier ook een amfitheater, rotwoningen en een rotskerkje te bewonderen.

Italia Sutri

Nepi is op dezelfde dag ook nog bezocht. Een aquaduct, catacomben, waterval, oude wasplaats en een kasteel zijn er te bewonderen.

Italia Nepi

nabij Corchiano bevindt zich een klein natuurgebied  met watervalletjes en een oude brug. Maar ook, verrassend, grotwoningen en een soort via cava oftewel een kloofje met daarin enkele grotwoningen en een kapelletje.

Italia Corchiano

Vitorchiano, een van de dorpjes op de mooiste lijst, is aardig vooral buitenom. Het verdedigingswerk springt in het oog en als je "achterom" gaat zie je hoe het op rotsen is gebouwd. Loop je het pad helemaal omlaag dan heb je daar ook nog een beeldentuin.

Italia Vitorchiano

Meer info en foto zie je op www.italiyos.jouwweb.nl

Naast de hierboven genoemde bestemmingen vanuit Viterbo doen we dus vele necropolissen en op een dag komen we geheel onverwachts uit in Blera. Ook hier weer mooie necro delen maar ook Ponte Diabolo, oude grotwoningen, een toren uit 1400 en een oude wasplaats.

Italia Blera

Antica Monterano omvat een  klein deel van een aquaduct, heeft een kerk een paleis en een wonderschoon bouwwerk dat zijn weerga niet kent.

Het is allemaal vervallen maar nog mooi genoeg  om het te bezoeken. Ook de pijl die naar een Cascatta wijst is de moeite waard.

Italia Antica Monterano

Op weg naar Cerveteri (weer voor een necropolis) bezoeken we Bracciano met een enorm kasteel en een mooi villa.

Italia Bracciano

De dag begint met regen, veel regen. (is de enige keer tijdens onze vakantie)  Toch bezoeken we de geplande necropolis. Daarna, het regent nog steeds rijden we naar de kust en zie daar, zon en strand en een geweldig kasteel aan de kust in Santa Savera.

Italia Santa Savera

De volgende dag rijden we via Ceri, een klein bergdorp, naar Antica Ostia nabij Rome.

Ooit leefden en werkten hier 50.000/100.000 mensen. Vandaar dat je een hele dag nodig hebt om dit te ontdekken. Ik moet zeggen dat het aardig is maar Pompeii is vele malen mooier (dat ligt bij Napels)

Italia Antica Ostia

Grotte de Nerone in Anzio samen met Nettuno zijn de meest zuidelijke  plaatsen die in 2023 door ons bezocht worden.\

De eerste heeft nog wat resten van een oude stad en 3 grotten aan zee, Nettuno heeft een kasteel aan het strand onder andere.

Italia Grotte di Nerone

Italia Nettuno

Het is tijd om noordwaarts te gaan rijden. dat doen we via Fiano Romano, Nazzano. Gallese en Narni.

Italia Nazzano

Meer info en foto zie je op www.italiyos.jouwweb.nl

Vandaag op menu: Rocca di Piediluco (aan het gelijknamige meer) Labro een bergdorp, Papigno waar o.a de toegang naar de waterval van Mormore is en een korte blik op die waterval.

Italia Labro

Spoleto, Pissignano en Foligno is vandaag aan de beurt. Met name Tempieto sul Clitunno met het daarnaast gelegen antica molina is zeer mooi.

italia Tempeltje

Vanuit Montefalco gaan we naar 2 steden: Perugia en Assisi. Mooie gebouwen in beide steden waaronder de oude Etrusken put

italia Perugia

Op weg naar onze laatste overnachtingen in Italië rijden we naar Brisighella waar een zeer speciaal gebouw staat. Van buiten heb je er geen weet van maar bekijk de tekening maar eens goed dan zie je dat op de 1e verdieping de ezels liepen op weg naar hun overnachtingsplaatsen in het gebouw.

italia via borgo

italia Brisighella

Vanuit onze laatste slaapplek, Bologna, rijden we vandaag naar Castello dei Manzoli, Cento, Pieve Cento en Ferrara

italia Castello dei Manzoli

Zoals al aangegeven gaan we nog een paar dagen naar Zwitserland en Bella Italia verlaten we met zeer mooie herinneringen. Ciao Bella.

Meer info en foto op www.italiyos.jouwweb.nl

Meer info en foto over de Necropolissen in Bella Italia: www.necro-italia.jouwweb.nl