Necropolis in Bella Italia

9 juni 2023 - Heerlen, Nederland

We zijn regelmatig in Bella Italia geweest en ook in 2023 stond dit land weer op ons menu.

Buiten de kastelen, dorpjes en steden ontdekten we dit jaar de Necropolis.

Wat is dit en ziet het eruit zal je je misschien afvragen, wel nu hieronder tekst en uitleg en wat foto’s ter illustratie.

Laat ik beginnen met wat het is: Begraafplaatsen.

Italia Necropoli

De Etrusken, die leefden van circa 4 eeuwen voor tot aan de jaartelling, en de Romeinen, van net voor tot circa 2 eeuwen na de jaartelling, hadden bijzondere manieren om hun dierbaren te begraven.

De meeste Necropolissen zijn echter van de Etrusken.

Zij kapten in de Tufo, een zandsteen vergelijkbaar met de mergel in zuid Limburg, gaten en creëerden tombes voor 1 of meerdere personen.

Zo zijn er hele straten met links en rechts tombes in de tufo-bergen of kapten de grond  in om daar de tombes te maken.

Italia Cita del Tufa

De tombes zijn meesterwerken qua uitvoering en gelukkig zijn er nog tombes waar ook de schitterende tekeningen voor het nageslacht bewaard zijn gebleven.

Uitvoerig kan je dit allemaal bekijken op www.necro-Italia.jouwweb.nl

Daarnaast waren de Etrusken goede groevewerkers want ook de toegangswegen naar de tombes en andere wegen weerden uitgekapt in de Tufo. soms wel 20/30 meter diep.

Nu bestaan deze nog steeds en het is heerlijk om er doorheen te wandelen. Er zijn nog vele van deze zogenaamde via cava terug te vinden.

Met name rond Sovana-Pitigliano zijn er zo veel dat je er minimaal een dag nodig hebt om ze allemaal te bewandelen.

Italia via Cava

Tenslotte nog enkele andere manieren van begraven eveneens door de Etrusken en  later dus de Romeinen.

Tumulo, dit is een ronde heuvel waarin zich meestal 1 tombe bevond, we hebben een Tumulo gezien waar maar liefst 6 tombes gemaakt waren en dat was schitterend. Niet alleen omdat het er meerdere waren maar de uitvoering was zeer mooi.

Italia Tumulo

De Romeinen gebruikten voor de jaartelling eveneens gelijksoortige begraafplaatsen zoals de Etrusken dat deden.

Vanaf de jaartelling gingen ze echter over tot meer uiterlijk vertoon en bouwden ze een soort huisjes waarin de dierbaren begraven werden.

Ook op menig Italiaanse begraafplaats kan je nog soort gelijke bouwwerkjes bezoeken.

Italia Necropoli Romeinen

Maar er is  meer, veel meer, maar daarvoor verwijs ik graag naar: http://www.necro-italia.jouwweb.nl

Meer over Bella Italia zie je op http://www.italiyos.jouwweb.nl