Bella Italia

28 augustus 2019

Italië is een veel bezocht land door ons Nederlanders. En terecht want het heeft heel wat te bieden. Vele van ons gaan naar de Dolomieten, Gardameer of naar Toscane maar er is veel meer te ontdekken.

FuroreEen bezoek aan de Amalfikust kan niet zonder Furore. Een mooie baai met enkele pittoreske huisjes.

Bijvoorbeeld Chinque Terre of de dure Amalfikust, ook dit zijn gebieden die al veelvuldig bezocht worden en dat is dan ook geweldig. Maar er is nog veel meer en daarover wil ik via dit blog jullie kennis laten maken .

Vernazza

Mocht je naar Chinque Terre gaan reis dan nog een stukje verder naar Porto Venere. Is zeer de moeite waard. Dit kan met de auto maar ook met de trein tot La Specia en vandaar de bus.

Porto Venere

Tot zover de wel bekende streken, dan nu de minder bekende:

Een ervan is het schiereiland Gargano. Dit ligt zowat tegenover de Amalfikust, Napels, aan de oostkust oftewel aan de Adriatische kust.

Vieste

Vieste is zo’n beetje het middelpunt van deze omgeving. Overdag een dooie boel maar vanaf 7 uur gaan de luiken open en is het er een drukte van jewelste. Overal kleine winkeltjes en restaurantjes. Heerlijke crosant met een cremevulling kan je er eten. Waar je wel op moet letten is het parkeren. In de kern kan dat tot 20.00 uur, daarna wordt je weggesleept en de kosten daarvan gaan richting de 200 euro.

Trouwens, ben je een B.B.Q liefhebber ga dan vanaf Vieste langs de kust richting Peschici en je ziet enorme rook opstijgen. Daar moet je zijn. Een enorme keuze aan vlees, vis en groente en dat voor een hele lage prijs.

Vieste

Vanuit Vieste kan je verder met de auto naar Peschici, Rodi en vooral naar Vico del Gargano. Deze laatste is grotendeels verlaten maar heeft ontzettend velen momenten van WOW.

Vico de Gargano

Ga je de andere kant op via de SP53 en 54 kom je mooie baaien tegen zoals bij de Arco en Torre de Felice, Baia di Campi en Baia Zagare.

Baia de Zagare

Een heel andere attractie is de omgeving van Alberobello. Dit is de vallei van de Trulli. Eigenaardige huisjes met stenen daken. Waarom? Om de belasting te ontduiken!  Ja dat doen we nu massaal maar vroeger ook al. Niet alleen bij de Trulli, ook in de omgeving van Portofino werd veel belasting ontdoken om ramen op de muren te schilderen. De reden hiervoor was dat er belasting betaald moest worden over het aantal ramen dat in een huis zaten want hoe meer ramen hoe rijker men was en dus meer betalen moest. Over Portofino later meer.

Santa Margheritakijk eens goed naar deze foto en wat zie je??

Hetzelfde geld voor de Trulli. Als de belasting langs kwam werd het dak verwijderd en er hoefde niet betaald te worden. Was de beambte weer weg dan de stenen weer erop en klaar was kees. Uiteindelijk heeft dit alles onderstaande opgeleverd.

Alberobello

Alberobello is vol met deze leuke huisjes en ze zijn al heel oud. Ook in de wijde omgeving zijn ze te vinden zoals op bovenstaande foto van een verlaten Trulli complex.

Weer een ander gedeelte van het land is de omgeving van Portofino. Welbekend bij the rich and famoes maar ook bij ons. Het is er inderdaad duur en het parkeren is zoals overal in Italië een probleem. Het dorpje zelf ligt schattig in een mooie baai omzoomd met mooie huizen en in het water de grootste en duurste schepen. Behalve de sfeer die je eens beleven moet kan je er mooie wandelingen maken, naar het kasteel bijvoorbeeld. Heb je tevens een mooi panorama over het dorp.

Santa Margherita

De beste manier om er te geraken is met de auto, tenminste als je € 5,00 per uur aan parkeergeld betalen wilt. Wil je dat niet dan moet je gaan lopen en dat is beslist geen slechte keuze. Want door te gaan lopen zie je vele mooie baaien en panorama's en parkeren is gratis als je nog een plekje vinden kunt. Met de bus kan ook maar dan zie je niet wat je met wandelen wel ziet. De heenweg loop je langs de kust, een deel over straat en de terugweg kan je bovenlangs aan de andere kant van de weg lopen door het bos. Indien je hiervoor kiest moet je wel 6 uur reserveren.

Portofino

Behalve Portofino is in dit natuurpark ook Camogli een bezoek meer dan waard, of ga naar Santa Marghareta of bekijk het leuke kasteeltje in Rapallo. In dit deel van het land zijn vele mooie wandelroutes uitgezet die goed bewijzerd zijn.

Rapallo

Aan de Adriatische kust is het ook heel goed toeven. Zo zijn er vele mooie baaien met krijtrotsen rondom SanAndrea Lecce. Er zijn natuurlijke zwembaden ontstaan zoals onderstaande foto of zoals bij Grotta dell Poesia. Het water gaat geleidelijk naar de diepte en dat is een mooie plaats om bijvoorbeeld met de kinderen erheen te gaan. Ook bij Torre Dell Orso is een mooie baai. Dit alles is circa 15 km noordelijk van Otranto.

Sant Andrea

Ook aan de Adria maar dan een stuk noordelijker ( tussen Ortona en Vasto) is de kustlijn vol met Trabbochi. Dit zijn houten constructies die net aan wal maar meestal met een houten verbinding in het water staan en bedoeld waren om te vissen. Dit laatste wordt op deze manier niet meer zoveel gedaan zodat dit soort mooie bouwwerken vaker als restaurant dienst doen.

Trabbochi

Richting de hak van de laars vind je vele grotwoningen. Tot in de jaren 50 van de vorige eeuw waren ze bewoond, nu zijn het de attracties in Matera, Gravina Puglia en Massafra.

Massafra

Matera is het meest interessante van deze 3, dat wil niet zeggen dat de andere geen bezoek waard zijn want is het wel degelijk. Maar Matera ligt aan een kloof en aan beide zijden en in de kloof is er veel te ontdekken. Wij hebben er 3 dagen voor gebruikt om het zoveel mogelijk te bekijken. En het waren 3 geweldige dagen waarin je terug in te tijd stapt.

Matera

Voor de grotwoningen in Massafra moet je vooraf een afspraak maken om ze te mogen bezichtigen, dat kan dan via het internet. Verder interessant is het gebied dat tussen Massafra en Mottola (op de SS377) inligt waar onder andere een aantal oude kleine rotskerkjes te zien zijn en ook weer vele rotswoningen van Villagio Ipogeo Petrusio.

Grotwoningen

Niet veel verder ligt Craco, een verlaten en vervallen dorp dat nog onder leiding van een gids te bezoeken is. Net als Matera is het gebruikt voor de opnames van de film The Passion en ook de remake van Ben Hur is hier deels opgenomen. Dus dan weet je wel dat je ook hier terug in de tijd gaat.

Massafra

Ook in het diepe zuiden nabij Tropea zijn nog vele grotwoningen te vinden maar daar zijn we nog niet geweest. Staat wel op onze to do list.

Qua natuur heeft het land ook een en ander te bieden. Zoals al genoemd de Dolomieten maar ook de Alpen, de Apennijnen en de Calanchi.

Calanci hoor ik je denken, nooit van gehoord maar dat gaat nu dus veranderen. Dit zijn zandbergen die door de erosie allerlei vormen aannemen en er ontstaan hoodoos en aardpiramides. Verspreid over het land vind je dit soort mooie natuur. Bij Atri, WWF Oasi, kan je een 2 uurs wandeling maken langs dit soort bergen. maar ook bij het op een soort eiland gelegen Bagnoregio tref je de Calanci aan.

BagnoregioBij Bagnoregio tref je ook de Calanchi aan.

Een ander soort natuur vind je nabij Fiastra. Een gebied genaamd Lame Rosse doet ons sterk denken aan de natuur waarvan we zoveel houden en al heel vaak in USA gezien hebben.

Collabo aardpiramiden

Ga je naar Rome, boek dan 1 dag extra om naar Tivoli te gaan. Daar zijn een drietal parken waar je zeker eens heen moet gaan. De ene, Villa Gregoriana is vol met natuur met watervallen, Villa Adriana is met cultuur. Deze 2 kan je op een dag bezoeken en het zeer de moeite waard. De derde Villa ‘d Este hebben we niet bezocht en ook geen idee wat deze te bieden heeft maar op het net is dat uiteraard op te zoeken.

Tivoli

In het noorden, meer bepaald het noord westen zijn vele kastelen en forten te ontdekken. Zie hiervoor mijn blog over Piemonte en Aosta vallei hier op reislogger.

Als je door het land rijdt zal je zeker eens een bord tegenkomt met de tekst: Borghi plu Belle ‘d Italia. Dit betekend dat het dorpje opgenomen is in de lijst met lands mooiste dorpen.

Civita del Tronto

En meestal is dat dan ook het geval. Een enkele keer heb ik het idee dat er wat smeergeld betaald is om op die lijst te komen maar ala normaal gesproken moet je stoppen en het dorp gaan bekijken want het zijn mooie dorpen.

Dit wil niet zeggen dat dorpen zonder dat bord niet mooi zijn want dat is absoluut niet waar.

Een van het meest mooiste dorp welke wij in de afgelopen jaren bezocht hebben is Civitella del Tronto, maar daar doe ik diverse andere dorpen toch tekort. De keuze is legio.

Toscane

Wat ook interessant is: de warm water baden. Saturnia, in de omgeving van Pitigliano, en de omstreken zijn diverse zogenaamde Therme. Meestal moet er betaald worden maar bij Cascata del Molini is het gratis. Lekker badderen in een van de vele door het kalk afgezette potten.

Cascata del Molini

Ook nabij Pienza n.l. Bagno Vignone is er een mogelijkheid.

Maar vergeet zeker ook niet om de Aosta Vallei, Piëmonte en Ligurië te bezoeken. Hiervan kan je onderaan dit blog desgewenst een artikel aanklikken. Maar er zijn er nog veel meer in Italia. Ja eigenlijk nog teveel om allemaal te benoemen.

Balma Boves

In Piemonte zijn mooie steden zoals Suza, Saluzzo en Aosta (in de Aostavallei dat een eigen regio is)

Ligurië heeft de meest mooie bergdorpjes zoals Airole, Pigna, Taggia, Rochetta, Bussanna, Triora en nog veel meer.

Veneto en Trentino is ook een streek die heel veel te bieden heeft. In 2019 hebben we dit deel van het land bezocht en zijn zeer onder de indruk van al datgene dat er te beleven is. Bijvoorbeeld Arco, Beseno kasteel, Caldini del Brenton enz enz.

Kijk hiervoor op onderstaande blogs of website.

En zo zie je dat Bella Italia voor ieder wat wils heeft.

Meer blogs over Italia zijn:

De kleurrijke kustplaatsen van Liguria. Hier op Reislogger.

De mooiste bergdorpjes van Liguria. Hier op reislogger.

Saluzzo, een schitterende stad in Piemonte. Hier op reislogger.

Piemonte, een onverwacht mooie provincie. Hier op reislogger.

De Aosta Vallei met vele mooie ontdekkingen. Hier op reislogger.

De bovenstaande schuin gedrukte blogs zijn helaas niet op deze pagina te linken. Wel de 2 onderstaande links functioneren

2 lovers on Tour = 2lot.blogspot.com

en natuurlijk mijn website: www.italiyos.jouwweb.nl.

Op deze laatste 2 adressen heel veel informatie over de mogelijkheden in dit land.

Bekijk ook de foto's hieronder, het zijn er meer dan 300 om meer indrukken te krijgen wat er allemaal te zien is in BELLA ITALIA