Dag 7 Italië 19

2 september 2019 - Serrada, Trento, Italië

We rijden naar Serrada, Trento, waar de start is van een lange maar mooie en zeer interessante wandeling naar en door de Wolfsschlucht-Forra del Lupo.

Start van de WolfsschluchtParkeer hier of iets hoger op de auto.

De wandelschoenen gaan aan en het avontuur begint want al snel zien we delen van loopgraven met bijbehorende foto uit WO1. Het gaat behoorlijk steil omhoog een langere tijd maar deze wordt vergoed door de mooie omgeving en de vergezichten die je hebt.

Forra del Lupo1 van de vele nog goed in orde zijnde loopgraven

Na ruim 1 uur zijn we in de kloof die maar kort is, misschien wel de kortste die we ooit gelopen zijn. Maar zoals al aangegeven er is genoeg te zien onverweg.

Forra del Lupoin/uitgang van de kloof

Maar ook na de kloof blijft het interessant door al die foto's en overblijfselen van het verdedigingswerk.

Forra del Lupo

Na 2 uur komen we op het punt waar we de keuze hebben om 1. om te keren en zelfde route terug of 2. via een breed pad terug of 3. doorlopen naar het fort.

Wij kiezen voor optie 3 en daar krijgen we geen spijt van alhoewel het ook nu weer regelmatig klimmen is en het duurt enige tijd eerdat we op een kruispunt komen waar we weer een keuze hebben. 1. de moeilijke route via de tunnels of 2. de eenvoudige. Na alles wat we al overwonnen hebben nemen we toch maar de moeilijke want die gaat door een lange tunnel en daar zijn we wel liefhebbers van.

Forra delle Lupo

3 uur na het verlaten van de auto komen we aan bij een van de forten die in deze omgeving nog te ontdekken zijn. Deze is Forte Dosso delle Somme en is redelijk overhoop geschoten. Maar toch leuk en interessant genoeg om ook binnen in een kijkje te gaan nemen. Is beter in tact dan de buitenkant vermoeden doet.

Forte, althans wat er van over is

Forte Dosso delle Somme

Na alle ontdekkingen gaan we weer verder of beter gezegd terug richting Serrada. Ook hier is er weer een keuzemenu voor een lange en korte route.

Nu nemen we toch maar de korte want we beginnen toch wel hier en daar wat pijntjes te voelen. Het pad langs de verlaten/vervallen huizen gaan we nu volgen.

Forra dell Lupo

En ja niet veel later weer 2 mogelijkheden, die zijn of te voet of met de lift terug naar Serrada. Het laatste? Ja! De lift is hartje zomer geopend dus neem ik aan dat deze het hele jaar geopend is.

5 uur na vertrek zijn we moe maar voldaan terug bij de auto en hebben een schitterende dag gehad.

Dag 8 zie je op de volgende pagina.