Dag 9 Italië 19

4 september 2019 - Valli del Pasubio, Italië

vanuit Valli di Pasubio zijn we al snel in Bocchetta Campliglio, een mini gehucht aan de voet van de bergen. We betalen het parkeergeld of als je het wilt het entreegeld a € 6.00 en starten met de wandeling Strade delle 52 galeria.

52 GaleriaDe eerste tunnel

De 52 tunnels variëren in lengte van 8 tot 319 meter.

Ze zijn gegraven voor de eerste wereldoorlog als verdedigingswerk.

52 tunnels

Het is een stevige klim met stijgingspercentages tot 12% en in tunnel 19 zelfs 22%.

Tunnel 19 is de langste en tevens moeilijkste vanwege de stijging van 22% en het is er hier en daar glad door het water dat door de bergen sijpelt.

52 tunnels

De totale afstand van de wandeling tot aan no 52 is 6555 meter waarvan 2280 meter aan tunnel.

52 tunnels

je overwint een hoogteverschil van 750 meter over deze lengte en je hebt 4 uur nodig om tot aan tunnel 52 te komen.

Die tijd is niet alleen het lopen maar ook rusten, wat eten en vooral genieten van de uitzichten.

52 tunnels

Eenmaal boven heb je de keuze om dezelfde route terug te lopen, maar dat is niet geheel ongevaarlijk. Want bergop is eenvoudiger lopen dan bergaf in de tunnels.

Je hebt trouwens een goede lamp nodig voor enkele tunnels.

52 tunnels

Eenvoudiger is het om het brede pad aan de achterzijde van de rustplaats te nemen. Hier boven kan je goed rusten en er is mogelijkheid tot wat te eten en te drinken voor het geval dat je te weinig meegenomen hebt.

52 tunnels

Het brede pad is in de 30er jaren van de vorige eeuw gemaakt om deze berg te omzeilen en doet nu dienst als aanvoerweg voor de rufugio Papa.

Je kunt dit pad geheel blijven lopen maar er is ook mogelijkheid om af te korten door de Scarubbi paden die nummers 9 t/m 1 hebben.

We hebben er 2 geprobeerd maar dit is niet eenvoudig dus adviseer ik gewoon het brede pad te blijven volgen.

Iets meer dan 2 uur vanaf boven ben je dan weer bij de auto.

Moe maar zeer voldaan. althans dat waren wij.

52 tunnelsmeer info zie je op www.italiyos.jouwweb.nl