Dag 15 Italië 19

17 september 2019 - San Boldo Pass, Italië

Vanuit Vittorio, maar kan ook vanaf andere plaatsen in deze omgeving, rijden we naar en over de San Baldo pas.

San Baldo PassEenmalig in de wereld is deze pas. Kijk maar eens op de foto.

Via een 7 tal tunnels slingert de weg zich omhoog. Is overigens niet toegankelijk voor campers. Een buscamper zou nog kunnen.

Stop maar even bij tornate 6 en kijk naar boven. Of als je bij het stoplicht staat als je weer naar beneden rijd, kijk dan ook nog eens naar beneden.

Wat een gezicht wat een bouwwerk.

BrentBrent L 'Art

Maaar goed, na dit wereld wonder te hebben gereden is het een half uur rijden tot aan San Antonio Tortal waar je links af slaat naar de Brent.

BrentWordt goed aangegeven

Na een 200 meter komt een parkeerplaats waar je parkeert, alhoewel 1 km verder nog een kleine parkeerplaats is. Officieel mag je er niet heen rijden maar als wij erheen lopen staan er toch auto's geparkeerd. Na ja hebben we lekker een stukje gewandeld.

Brent L'Art

Dan steil bergaf en je staat aan het begin van deze mooie kloof waar het water doorstroomt. Neem je oude schoenen of waterschoenen mee zodat je de hele kloof kunt bekijken. Zonder waterschoenen kan je ook door de kloof maar dan moet je een beetje klauteren.

Brent

Anderhalf uur later zijn we weer bij de auto en rijden verder naar het Lago Mis.

Aan het einde van dit meer, vlak bij de brug over het water, is links de toegang tot Cadini del Brenton.

Cadini del Brenton

Een korte wandeling leid je langs diverse watervalletjes en potholes.

Cadini del Brenton

Ook hier is het wat klimmen geblazen want we zitten tenslotte in de bergen nietwaar.

Circa 1 uur heb je nodig om het te doen.

Dan de brug over, te voet of met de auto, en dan direct rechts af naar het restaurant.

Direct erachter gaat het naar de Cascatta Sofia met een stukje kloof.

Cascatta Sofia

En zo hebben we een leuke dag gehad in deze omgeving en rijden terug naar Vittoria Veneto uiteraard weer over de San Baldo pass.

San Baldo pas

Na de pas maken we nog een ommetje naar Moulinetto della Croda, een oude molen mooi gelegen aan een klein meertje. Refrontolo is de naam van het gehucht waar je onderstaande kunt gaan bekijken. Op weg erheen weer eens vele druivenranken tegen de bergen geplaatst.

Moulinetto della Croda

En dan naar Vittorio.

Eenmaal in Vittorio gaan we nog even naar het centrum, stelt niet zo heel veel voor maar is leuk genoeg om er even rond te lopen.

Vittorio Veneto

Vittorio Veneto

Dit was Veneto. samen vattend: vele mooie bestemmingen maar geen mooie natuur althans geen uitzonderlijke natuur.

Vanaf morgen gaan we naar Trentino. Het wordt een hele rit met tussen door nog een stop.

Daarover meer op dag 16 Italië 19