De kleurrijke kustplaatsen van Ligurië

15 maart 2019 - Portofino (Genova), Italië

De Italiaanse Riviera, deels ook bloemen Riviera genoemd, is bijna een aaneenschakeling van zeer mooie en kleurrijke kustplaatsen en dorpjes. Het begint al net over de grens met Frankrijk waar Menton bezocht kan worden dat slechts enkele kilometers van de grens af is. Vanuit het westen zijn de volgende plaatsen zeer zeker een bezoek waard buiten het feit dat je er uiteraard ook het strand op gaat. De stranden zijn voornamelijk kiezel en er zijn genoeg vrije stranden in vergelijking met bijvoorbeeld de Adria stranden.

Airole

Meest westelijk is Ventemiglio niet veel verder San Remo. De weg van V naar SR is altijd enorm druk. Om de 50 meter een zebrapad, dus vaak stoppen, veel verkeerslichten en enorm veel scooters die je aan alle kanten voorbij vliegen. Het is dus oppassen geblazen in dit deel. San Remo is zoals al aangegeven (in mijn eerdere blog of klik hier) onze uitvalbasis geweest voor een bezoek aan de vele mooie bergdorpen.

Zuccarello

Het is een zeer drukke stad maar heeft toch een en ander te bieden. Wat ons opviel is dat er in deze stad nog ontzettend veel ouderwetse winkeltjes zijn die lijken op die uit de jaren 60 van de vorige eeuw. Helaas ontbreekt in een stad als dit een mooie boulevard. Maar je kunt niet alles hebben toch. Rijden we verder in oostelijke richting maken we een stop in Borgo Prino, Cervo en Laigueglia. De volgende uitvalbasis zou Finale Luguria kunnen zijn want vanuit daar ben je al snel bij wellicht het mooiste gedeelte van de omgeving namelijk Borgo Saraceno, een klein deel van Varigotti. Omdat het zo mooi is, de huizen lijken wel uit de Arabische wereld te komen, is het er bij goed weer dan ook altijd heel druk wat weer problemen geeft met het parkeren. Dit

Balma Boves

laatste is trouwens altijd een probleem in heel Italië. Aan de andere kant van de tunnel ligt Noli. Op het eerste gezicht leuk en aardig maar nadat we allerlei steegjes ingelopen zijn ontdekken we heel veel leuke dingen in dit dorp. Van hieruit gaan we ook de bergen in voor een bezoek aan de Grotte dei Brigantie. * meer hierover op http://www.italiyos.jouwweb.nl.

Badalucco

Vanuit Finale is het ook mogelijk, zo hebben wij het gedaan, om naar enkele bergdorpjes te gaan zoals Zuccarello, Castelvecchio di Rocca Barbena en Verezzi Centro Storico. Let op niet Verezzi borgo dat aan de kust ligt. Finale Borgo is niet heel geweldig ondanks de zeer mooie toegangspoorten.

Fondo

Enige dagen later rijden we weer verder in oostelijke richting naar Genua. Dat is een tegenvaller want doordat er enige maanden eerder de brug ingestort is ontstaat er een enorme chaos. Geen aanwijzingen hoe nu te rijden zoals we dat in NL doen. Zoek het maar uit. En ook de navigatie, die niet is geupdate, weet niet hoe nu verder. Na veel GVD's en circa 1 uur rondzwerven in deze zeer drukke stad vind ik de route verder naar de volgende bestemming: Boccadasse (eigenlijk een wijkje van Genua maar zeeeeeer mooi) Het doet denken aan Chinque Terre zoals het erbij ligt. Aansluitend rijden we verder naar Rapallo met onderweg nog diverse stops met uitzichten op zee en dorpen en steden aan het water die we later nog gaan bezoeken. Rapello , met welllicht het mooiste kasteel aan zee, is een prima uitvalbasis voor een bezoek aan Portofino. M.b.t. deze plaats wil ik je verwijzen naar http://www.italiyos.jouwweb.nl waar je onder het kopje Liguria meer info krijgt over dit dorpje en dan met name m.b.t. het parkeren. Het Portofinopark zoals het schiereiland officieel heet is eveneens bezaaid met prachtige huizen die opvallend veel nep ramen, ornamenten en kozijnen hebben. Waarom? Dat verneem je op http://www.italia.jouwweb.nl. Camogli is er een van, uiteraard mag Portofino niet overgeslagen worden als het tenminste weer bereikbaar is want eind 2018 is een heel groot gedeelte van de weg erheen weggespoeld door het enorme slechte weer. Tenslotte gaan we vanuit Rapello nog via Zoagli naar Sestri Levante waar Baia Silencio de trekpleister is.

Lillaz watervallen

Een paar dagen later zitten we weer in de auto onderweg naar Chinque Terre, meer bepaald het bergdorpje Corniglia. We zijn enige jaren geleden al in die andere 4 dorpen/kustplaatsjes geweest en doen terloops vandaag ook nog even Vernazza aan omdat we nog wat tijd overhouden omdat Corniglia totaal niet interessant is helaas. Meer over die reis ook te vinden op http://www.italiyos.jouwweb.nl

Fenis castello

We overnachten nu 2 keer in La Specia om vandaar naar Lerici en Tellaro te gaan. Eveneens 2 juweeltjes aan zee. Vooral deze laatste is een lust om te zien. We stappen zo in een film van Pirates of the Carribean. Verder maken we nog een uitstapje naar Fosdinovo dat in Toscane ligt en Sarzana met een oosters uitziend gebouw.

Romeinse brug in Bard

En daarmee is Ligurië helaas voorbij. We hebben er van genoten zoals ook de foto's laten zien. Onze reis gaat echter verder naar Toscane waar ik later nog een blog over zal schrijven. Voordat we in Ligurië waren zijn we in Piëmonte en de Aosta Vallei geweest. Ook zeer mooi. Voor info hierover klik op een of meerdere links hieronder of zoals al aangegeven ga naar http://www.italiyos.jouwweb.nl.

Varigotti

3 dagen Aosta Vallei

de forten van Piemonte

Susa, een verrassende stad in Piemonte

De bruggen van Piemonte, Liguria en Toscane

de mooiste bergdorpen van Liguria